Visa webbversion
Meny
[Lättläst] - Till webbplatsens startsida - Lättläst

Lättläst om Kungsörs kommun

Här kan du läsa om Kungsörs kommun
på lättläst svenska.

Du kan hitta telefonnummer och adresser till kommunen.

Här finns information om till exempel
barnomsorg och skola,
bad, bibliotek och vad du kan göra på fritiden.

Du kan läsa om vilka regler
som gäller för att bygga hus
och hur du ska sortera dina sopor.

Du kan också läsa om politik och demokrati.
Det betyder att vi till exempel berättar om
vilka som bestämmer i kommunen.

Du klickar på orden till vänster
om det är något du vill läsa mer om.

Bild på Kungaskylt vid vägen mot Kungsör

Snabbfakta om Kungsör

Kungariket Kungsör

Kungsör ligger vid Mälarens sydvästra strand. En gång var platsen rekreationsort för rikets kungar och drottningar. Här har Gustav Vasa skrivit brev, Karl XI jagat björn och drottning Kristina tränat ridning.

Idag är det mest vanligt folk som bor kungligt i Kungsör. Mer information om Kungsör hittar du under flikarna ovan.

Välkommen att upptäcka ditt eget kungarike! 

Kunglig historia

Kungsör har växt fram på det område vid Mälarens strand, där Gustav Vasa en gång köpte sig en gård. Året var 1538 och sedan dess har många svenska kungligheter haft Kungsör som rekreationsort.

I början av 1800-talet drabbades Kungsgården av en stor brand och idag återstår endast delar av fruntimmersbyggnaden. Detta är numera en hembygdsgård med museum och sommartid ett café.

Mer information om Kungsörs historia

Dagens kungarike

Förutom den kungliga historien är det som utmärker Kungsör den sällsynt vackra miljön. Kungsör är en ekokommun med många fina naturområden och det bedrivs ett målmedvetet arbete för att vårda kungarnas ståtliga landskap.

I dag måste du inte köpa en kungsgård för att bo kungligt i Kungsör. Du bor i en vacker och trygg miljö nära gröna skogar och hagar, Mälarens blå vatten och aktiviteter som vandring, fiske, bad och båtliv.

Mer information om dagens Kungsör