Lättläst: Sopor och återvinning
Sopbilen hämtar dina sopor med jämna mellanrum.
Du ska källsortera dina sopor.
Det betyder att du lägger dina sopor
i olika påsar.
Det är bra för miljön
när du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor användas till något annat.
Det heter att de återvinns.
Släng matrester, vissna blomblad
och hushållspapper
i en särskild papperspåse.
Dessa sopor blir biogas.
Biogas används bland annat
som bränsle i bussar och sopbilar.
Andra sopor kan du slänga
i en vanlig plastpåse.
De soporna kan till exempel vara
blöjor, cigarettfimpar, snus,
dammsugarpåsar eller kattsand.
Återbruket
Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor i hemmet
ska du slänga på ett återbruk.
På återbruket ska du till exempel slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.
Du kan fråga personalen på återbruket
var du ska slänga dina sopor.
Återbruket i Kungsör ligger på Fredsgatan 38.
Telefonnumret är 0227-104 38.
Klicka på länken nedan för att se
när återbruket har öppet.
Informationen på den webbplatsen
finns inte på lättläst svenska.
Öppettider på återbruken (länken öppnas i nytt fönster).
Du kan ringa till Västra Mälardalens Kommunalförbund
för att få veta mer om sortering av sopor.
Telefonnumret till kundtjänst är 0221-67 00 90.
Du kan också e-posta.
E-postadressen är renhallningen@vmkfb.se.
Redaktör: Sara Emretsson Olsson
Senast uppdaterad 2011-02-22