Lättläst: Kris och säkerhet
Här kan du läsa lättläst information om kris och säkerhet.
Vad är en kris?
En kris kan vara en stor olycka
som många människor råkar ut för.
Det kan också vara till exempel en storm
eller att många människor blir utan ström samtidigt.
Här får du några exempel på kriser
- När en storm skadar många saker.
- När en buss råkar ut för en olycka
och många människor skadar sig. - När en lastbil välter
och lasten innehåller giftiga ämnen.
Vad är krisberedskap?
Om Kungsörs kommun drabbas av en olycka eller en kris,
ska de som jobbar med beredskapen i Kungsörs kommun
veta vem som gör vad vid en kris.
Larmnummer 112
Om det sker en allvarlig olycka
och du behöver ha hjälp snabbt
då ska du ringa på telefonnummer 112.
Brand
Om det börjar brinna kan du tänka på att göra
tre olika saker.
- Rädda. Gör så att du och andra kommer bort från elden.
- Larma. Ring brandkåren som ska släcka elden
på telefonnummer 112. - Släck. Har du en brandsläckare
så kan du försöka släcka elden.
Giftinformation
Om ett skadligt ämne kommer in i din kropp
då kan du behöva få hjälp av en läkare.
Du kan ringa på telefonnumret 08-33 12 31.
Det telefonnumret är till giftinformationscentralen.
Är det akut så ring på larmnumret 112.
Klicka på länken här nedanför
för att komma till
Giftinformationens webbplats
med information på lättläst svenska.
Länk till Giftinformationens webbplats
(Sidan öppnas i ett nytt fönster)
Viktigt meddelande till allmänheten, VMA
Om det händer en allvarlig olycka i Kungsör
till exempel om det brinner på en fabrik
och röken är giftig
kan räddningstjänsten sända ut
ett viktigt meddelande till allmänheten.
Det kallas VMA.
VMA är en signal som låter i hela Kungsör.
Signalen låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Sedan låter signalen i 7 sekunder igen.
Signalen kan låta flera gånger.
När du hör signalen ska du
- Gå inomhus.
- Stänga dörrar, fönster och ventiler.
- Lyssna på lokalradion på kanal P4.
När det inte är farligt längre
låter signalen i 30 sekunder.
Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA
provas alltid första måndagen i månaderna
mars, juni, september och december.
Då provas signalen klockan 15 på eftermiddagen.
Fel på gator
Klicka på länken här nedanför
för att komma till sidan på
kommunens webbplats
med telefonnummer du kan ringa
om det är fel på gator, på vattenledningen
eller på avloppsledningen.
Länk till sida med telefonnummer
för att anmäla fel på gator, vatten
eller avlopp
Elavbrott
Klicka på länken här nedanför
för att komma till sidan på
kommunens webbplats
med telefonnummer du kan ringa
om du får elavbrott hemma.
Länk till sida med telefonnummer
för att anmäla elavbrott
Är det stora områden som har elavbrott
då kan man lyssna på lokalradion P4.
Vill du fråga något?
Om du vill fråga någon om krisberedskap
ring Lena Mäenpää på telefonnummer 0227- 67 00 82.
Redaktör: Sara Emretsson Olsson
Senast uppdaterad 2011-02-22