[Lättläst] - Till webbplatsens startsida - Lättläst - Vad en kommun gör - Kommunens ekonomi

Lättläst: Kommunens ekonomi

För att kommunen ska kunna sköta
till exempel dagis och skolor,
gator och bibliotek behöver kommunen pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen
betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.

I Kungsör betalar de som jobbar skatt.
De betalar 32 kronor och 56 öre
på varje hundralapp de tjänar.
Skatten dras direkt från lönen.
Kommunen får en del av skattepengarna
och landstinget får en del av skattepengarna.

Kommunen får också pengar från staten.

På våren varje år
skriver kommunen en årsredovisning.
I årsredovisningen kan du läsa om
hur kommunen har använt pengarna.

Bild på guldtior

Kommentera

Redaktör: Sara Emretsson Olsson
Senast uppdaterad 2011-02-22