Här har vi sammanställt information till dig som vill bli leverantör eller som vill ha mer information om upphandling i Kungsörs kommun.
Upphandling för alla
Kungsörs kommun har antagit ett Lokalt Upphandlingsdirektiv, för att säkerställa att ingen ställs utanför kommunens upphandlingar. Direktivet möjliggör även för mindre verksamheter att lämna anbud.
Kungsörs kommuns lokala upphandlingsdirektiv Pdf, 361 kB.
Inköp av varor och tjänster ska alltid ske på det mest kostnadseffektiva sättet. Det gäller alla typer av inköp, som kontorsmaterial, konsulttjänster, livsmedel, fordon, utbildningar och entreprenader, med mera. Genom att upphandla dessa varor och tjänster, kan kommunen få bättre priser och avtalsvillkor.
Vi i Kungsörs kommun tycker att det är viktigt att ha en bra dialog med företag och jobbar aktivt för att fler lokala företag ska kunna bli leverantör till kommunen.
Hur börjar en upphandling?
En upphandling börjar med att Kungsörs kommun har behov av en vara eller tjänst. Det kan också vara så att ett ramavtal håller på att löpa ut och ska konkurrens-utsättas igen.
Hur blir jag leverantör?
Det finns två möjliga sätt att bli leverantör till kommunen.
- Teckna ett ramavtal genom att lämna ett anbud och vinna upphandlingen.
- Bli leverantör genom direktupphandling.
Ramavtal
Kungsörs kommun har möjlighet att använda sig av ramavtal vid upphandlingar. Ett ramavtal är ett samlingsbegrepp för ett köpeavtal när till exempel olika förvaltningar behöver köpa in varor och tjänster av samma typ, vid upprepade tillfällen. För sådana varor och tjänster finns det gemensamma ramavtal. Dessa kommungemensamma upphandlingar kan göras på två sätt:
- via adda (tidigare SKR Kommentus Inköpscentral AB), vanligast
- att Kungsörs kommun själva gör en upphandling
Aktuella upphandlingar
Alla upphandlingar som Kungsörs kommun deltar i annonseras elektroniskt. Du som leverantör kan prenumerera på upphandlingar som annonseras i annonssystemet och på så sätt undvika att missa ett kontrakt.
Aktuella upphandlingar i Kungsörs kommun
Upphandlingsprocessen är helt elektronisk, vilket innebär att förfrågningsunderlag hämtas och anbud lämnas via upphandlingsverktyget Mercell TendSign. För att kunna hämta hem förfrågningsunderlag måste du vara inloggad med ett eget användarkonto. Du kan enkelt registrera dig helt kostnadsfritt.
Registrera konto hos Mercell TendSign för att lämna anbud
Håll koll på aktuella upphandlingar
Tilldelningsbeslut i Upphandling
När beslut är fattat om vilken leverantör som antas, skickas ett tilldelningsbeslut till samtliga anbudsgivare. Där framgår på vilka grunder leverantören har valts. Utvärderingen samt eventuella tjänstemanna- eller nämndsbeslut bifogas.
Överprövning
Upphandlingsenheten samordnar
Upphandlingsenheten i Västra Mälardalens Kommunalförbund (VMKF) samordnar upphandlingar för Köpings-, Arboga-, Kungsörs- och Surahammars kommun samt de kommunala bolagen. Arbetet sker med utgångspunkt i vår Upphandlings- och inköpspolicy. Målsättningen är att få bästa kvalitet till lägsta möjliga kostnad.Vissa större upphandlingar sker av den anledningen i samarbete med Regionförbundet Örebro län och dess medverkande kommuner.
Kontakt
Upphandlingsenheten
Västra Mälardalens Kommunalförbund